De wijze waarop de functioneringsgesprekken plaatsvinden

Functioneringsgesprek = terugblikken-stilstaan-vooruit kijken

 

Voor deze gesprekken hoef je ‘ niet bang’ te zijn daar ze met grote zeldzaamheid worden gehouden.

 

Functioneringsgesprekken met leerlingen vinden 3 á 4 keer in het jaar plaats; introductie gesprek,1 of 2 voortgangsgesprek(ken) en een eindgesprek. Aanwezig zijn dan de leerling, de werkbegeleider en de praktijkopleider. De leerling maakt een verslag van dit gesprek.

In dit gesprek komt aan de orde hoe de vorderingen zijn op school, met welke opdrachten ben je bezig en hoe worden die toegepast of kun je deze toepassen op de werkvloer. De werkbegeleider geeft een beoordeling hoe je op de werkvloer bezig ben met de cliënten, de collega’s en je school- opdrachten. De praktijkopleider beoordeelt samen met de werkbegeleider of er voldoende vooruitgang/ontwikkeling is. De praktijkopleider bewaakt het proces dat de leerling, leerling kan zijn door een goede en voldoende werkbegeleiding, geen dingen doet waar hij nog niet aan toe is of de kennis niet voldoende beheerst of in zijn werkzaamheden overvraagd wordt.

Voor stagiaires zijn er ook drie gesprekken gepland; het 1ste na 2 weken, het 2e halverwege de stageperiode en in de laatste week het 3e en tevens afsluitende gesprek. Tijdens het 2e gesprek is daarbij aanwezig de SLB van de opleiding. (Dit is alleen voor stagiaires die 10 weken komen, zoals hogeschool Utrecht.  Voor overige stagiaires geldt 1 x in de 6 a 8 weken een gesprek.)