De kwaliteitseisen die de overheid stelt aan mijn instelling

Onderstaande, bewerkte, tekst heb ik van de website www.stzdb.nl

Kwaliteit

Kwaliteitszorg vindt Zorgcentra De Betuwe belangrijk! De cliënt staat daarin centraal. Op deskundige, verantwoorde, respectvolle en betrokken wijze streven de medewerkers naar een optimale bijdrage aan de kwaliteit van leven van hun cliënten; afgestemd op de persoonlijke behoeften en mogelijkheden van de cliënten.

Dat betekent niet alleen het bieden van een goede verzorging voor lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar ook welzijn, mogelijkheden voor sociale activiteiten en betrokkenheid, en waar nodig een veilige woonomgeving met de juiste privacy.

Onze organisatie voldoet aan de wettelijke en maatschappelijke eisen, zoals de Normen voor Verantwoorde Zorg. Aan de hand van indicatoren wordt de kwaliteit regelmatig gemeten. Inhoud van de zorg en de tevredenheid van de cliënten staan daarbij voorop.

Ons kwaliteitssysteem wordt regelmatig getoetst door KEMA Quality.

Sinds 2006 is Zorgcentra De Betuwe HKZ-gecertificeerd: Het Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector Keurmerk bewijst én waarborgt de kwaliteit van de geleverde zorg. Een organisatie met een HKZ Keurmerk heeft intern de zaken goed op orde, stelt de klant principieel centraal en werkt voortdurend aan verbetering van de zorg- en dienstverlening. Aan het HKZ-keurmerk liggen HKZ-normen ten grondslag.

De HKZ-normen hebben betrekking op zowel de kwaliteit van het zorgproces als op de organisatorische kwaliteit. Ze stellen eisen aan het primaire proces: intake/indicatie, de uitvoering van de diensten en evaluatie/nazorg. Daarnaast moeten ook de ondersteunende processen, zoals personeelsbeleid, diensten door derden, etc. aan specifieke eisen voldoen.